Oct 22, 2010

MSK’s Dream Team-Timbalan Presiden (1)

Diantara kepimpinan PKR, aku mula-mula kenal Mus…sebab dia Ketua Cabang Kuala Kangsar. Tahun 99, dia bertanding di Bagan Serai dan kalah. Bila kalah, dia lari ke Kuala Kangsar. Tahun 2004, dia bertanding di Bukit Chandan (DUN) dan Lumut (Parlimen).

Masa nak bertanding di Bukit Chandan, duit deposit semua parti bayar. Dan untuk menggerakkan jentera pilihanraya..Mus hanya bawa lima ratus ringgit. Dengan lima ratus ringgit nak tanding DUN? Akhirnya semua minta bantuan Pas. Nasib baik la ada kawan-kawan yang tolong bantu.

Lepas Pilihanraya, Mus hilang. Cuma balik Kuala Kangsar kalau ada orang panggil ceramah atau mesyuarat parti. Mesyuarat negeri tak pernah hadir dan Cabang Kuala Kangsar dibiarkan kepada Timbalan.

Tahun 2005, Hj. Osman letak jawatan Ketua PKR negeri dan juga Ketua Bahagian Pasir Salak. Mus tinggal Kuala Kangsar dan pergi memangku Bahagian Pasir Salak. Kalau ikut ceramah memang bagus, tapi kerja habuk pun tarak. Walaupun memangku jawatan Ketua Bahagian, seperti biasa dia tak hadir mesyuarat negeri, sebab Hj. Mail yang jadi Ketua PKR Perak.

Mus hanya terlibat dalam PKR Perak bila tiba pilihanraya. Habis pilihanraya, dia pun hilang. Mungkin terlalu sibuk di Kuala Lumpur.

Bila BN tewas di Perak, masing-masing berebut mahukan jawatan di Perak. Mus yang kalah pun melobi untuk dilantik sebagai Menteri Besar Perak. Tu yang buat Jamal marah sangat kat Mus. Hj. Osman yang dah letak jawatan pun melobi untuk balik menerajui PKR Perak.

Akhirnya Hj. Osman berjaya balik ke Perak apabila Anwar menyingkir Hj. Mail dengan bantuan Azmin. Tak sampai enam bulan Hj. Osman memerintah PKR Perak, Pakatan Rakyat Perak lingkup. Sehingga sekarang, aku masih marah kat Azmin kerana kerakusan dia untuk meletakkan Hj. Osman di Perak menyebabkan Pakatan Rakyat Perak lingkup. Dan aku salahkan Anwar juga sebab dengar cakap Azmin.

Bila Perak lingkup, Hj. Osman hilang. Cuma hadir di Perak bila ada mesyuarat atau ceramah. Bila ada Anwar..baru nampak muka dia.

Ramai yang mengharapkan Pilihanraya DUn akan diadakan di Perak. Dan peluang untuk PR mengambil balik Perak memang tinggi masa tu. Dan masa tu juga baru nampak Mus balik kePerak untuk mengintai kerusi Menteri Besar Perak kalau PR berjaya merampas kembali Perak.

Dengan lobi yang kuat, akhirnya Mus berjaya dilantik sebagai Pengerusi PKR Perak apabila Hj. Osman disingkir. Perkara pertama yang dipromo di Perak ialah “Inilah bakal Menteri Besar Perak”. Mus menonjolkan imejnya lebih besar dari parti. Dia mengumumkan pelbagai perancangan dan pelancaran…tapi semuanya hanyut.

Mus melancarkan HADARI. (Harapan Baru Darul Riduan). Dengar nama HADARI pun pun nak gelak. Dia lancarkan GEMA. (Gerakan Mencari Ahli)..Tapi semuanya retorik. Macam mana nak buat kalau takat air liur?

Pasal glamer, memang nombor satu. Dalam setiap program, gambar Mus mesti lebih besar dari orang lain. Malah lebih besar dari Anwar. Keghairahan Mus untuk menonjolkan dirinya menyebabkan dia dikenali sebagai Mat Gambor. Tapi takat tu saja.

Perlantikan Mus sebagai Ketua PKR Perak pada mulanya disambut dengan penuh harapan oleh pemimpin-pemimpin Pas. Mereka merasakan Mus mampu berganding dengan Pas untuk membentuk imej yang lebih baik dikalangan orang Melayu, terutamanya selepas Jamal dan Osman melompat.

Tapi tak lama….pemimpin Pas Perak kecewa dengan Mus kerana Mus jarang datang mesyuarat Pakatan Rakyat. Mus hanya menghantar Madzi sebagai wakil. Malah pernah menghantar Kesavan untuk mesyuarat Pakatan Rakyat. Banyak keputusan tak dapat dibuat keranan Mus tak datang mesyuarat. Akhirnya, Pas dan DAP buat sesama depa dan PKR sering ketinggalan.

Ramai ahli PKR marah kat Pas dan DAP sebab depa buat program tak panggil PKR…tapi nak buat macam mana kalau Pengerusi PKR Perak pun buat tak layan kat mesyuarat Pakatan?

Tumpuan Mus bukan nak memperkukuhkan parti, tapi nak cari kerusi selamat. Mula-mula dia nak ke Behrang. Tapi bila orang Tanjung Malim tak mau dia, dia nak lari ke Parit Buntar mengintai kerusi Kuala Kurau. Tak kan Yunus nak lepas kot? So hangpa tau pasai apa Mus tak boleh nak bersemuka dengan AMK Perak?

Lepas tu dia intai Bagan Serai. Last-last, bila tak ada tempat yang sanggup memberikan ruang kepadanya, baru la Mus balik ke Pasir Salak. Tapi orang Pasir Salak dah kecewa. Depa panggil balik Hj. Osman.

Mus bawa Anwar ke Pasir Salak untuk mencari populariti. Program-program besar semuanya dibuat di Pasir Salak dengan harapan orang Pasir Salak akan melihat kehebatan Mus. Tapi orang bawahan bukan nak tengok pandai mana hangpa bodek pemimpin atasan. Orang bawahan nak tengok apa yang hangpa buat untuk depa.

Sepanjang pemerintahan Mus sebagai pengerusi MPN Perak, yang dapat aku tengok hanyalah program-program glamer yang hanya mahu menonjolkan imej Mus. Tapi terlebih sangat sampai orang meluat. Kalau kat ceramah Pas pun dia dok edar flyer tentang biodatanya…apa cerita?

Nak cari pemimpin PKR yang dapat menyaingi Nizar..memang tak ada. Semua orang mengharapkan Mus untuk naik, tapi Mus gagal.

Dia bukan saja gagal untuk memperkukuhkan PKR Perak..malah kat peringkat Cabang pun gagal.

Macam mana aku nak sokong dia? Mungkin ada yang akan bagi alasan sebab dia banyak tanggungjawab yang dia nak buat. Biro antarabangsa la. Biro latihan la…

Kalau tak ada masa..tak payah la tanding Timbalan. Nanti itu pulak dijadikan alasan.

Dari UREKA

No comments:

Post a Comment

good