Oct 22, 2010

MSK’s Dream Team: Timbalan Presiden (2)

Aku secara rasmi menjadi ahli Keadilan tahun 2002 bila pindah ke Kuala Kangsar tapi Parlimen Padang Rengas. Kali pertama aku jumpa Azmin sekitar tahun 2003. Masa tu pejabat Keadilan Padang Rengas menumpang disebuah stor buruk, ihsan dari seorang penyokong kat Pekan Lubuk Merbau. Nak sewa ofis, tak ada duit. AJK pun semuanya mengharapkan duit getah yang masa tu lebih kurang dua ringgit sekilo.

Aku diminta buat satu ceramah dan jemput Azmin. Nak cari modal untuk buat ceramah…mau antara 200-300 ringgit. Buat kutipan..tak sampai seratus ringgit.

Malam tu, Azmin sampai dengan Rexton. Disambut macam hero. Ada yang cium tangan. Fuh!!! itu bukan stail aku. Feudalistic. Ketika ahli-ahli bawahan berjuang sampai pecah tabung, Azmin datang dengan Rexton baru.

Lepas tu aku tak pernah jumpa Azmin. Sehinggalah Mesyuarat Agung di Sungai Petani untuk meluluskan percantuman dengan PRM. Masa tu baru aku jumpa macam-macam orang dan dengar macam-macam cerita. Tapi yang tu aku cuma marah kat Mus..sebab ketika orang lain mengundi untuk bersetuju atau tidak, dia buat PC kat hotel mengutuk parti. Pasal kutuk parti melalui media ni bukan perkara baru..Mus dah buat tahun 2003 dulu.

Tahun 2004, PRU 11. Aku jadi SU J/kuasa Pilihanraya Padang Rengas. Azmin jadi Pengarah Pilihanraya Pusat. Apa yang Azmin buat?

Bendera tak ada, poster tak ada, duit tok sah cakap la. Aku berhutang beli kain biru yang buat baju sekolah budak perempuan tu…dan buat bendera. Yang tu pun tak pa lagi.

Tapi bila Roslan Kassim and the gang keluar parti, yang tu cukup leceh. Habis pilihanraya, habis kambing sekandang bayar hutang. Sepatutnya aku dah lama keluar parti kalau nak difikirkan tentang duit.

Bila Anwar bebas, datang semangat baru. Lawan tetap lawan. Aku jadi Pengarah Pilihanraya PKR Padang Rengas. Dan Azmin pun melancarkan SISMEP. Keluar suratkhabar tentang PKR sudah ada sitem baru untuk menang pilihanraya. Aku pun pi KL untuk menerima sebuah fail yang tiga kali lebih tebal dari Quran. Tapi bila balik…hampas. Ramai Ketua Cabang yang bila dapat fail SISMEP, masuk dalam kotak dan tak pernah buka.

Yang diberi hanyalah hard-copy, tapi masterfile dalam bentuk soft copy termasuk sistem Azmin yang control. Semua orang ingat, Azmin memang terror sebagai Pengarah Pilihanraya. Tapi bila Saifuddin ambil alih jawatan tersebut, Saifudin dapat bilik kosong. Semua maklumat tentang Jawatankuasa Pilihanraya pusat kepunyaan Azmin, bukan kepunyaan parti. Bila Fuziah ambil alih, dapat la sikit-sikit dari Saifudin, tapi maklumat dan sistem, terpaksa menyembah Azmin.

Semasa Anwar dalam penjara, Azmin jadi bos. Sapa yang tak boleh ikut cakap dia, habis kena cantas. Tanya saja kepada semua yang keluar parti…mesti ada kaitan dengan Azmin. Tapi pasai apa bila keluar, tak ada yang kutuk Azmin? Sebaliknya semua kutuk Anwar atau Azizah. Yang tu heran jugak.

Malah kalau tanya Kak Wan, dia kata dia tak suka Azmin. Tapi bila tanya apa pasai…sapa pun tak mau jawab. Sebab kalau jawab, bukan Azmin yang kena…tapi kesannya akan kena pada Anwar.

Aku tak mau ambik pot tentang peribadi Azmin…tapi cara politiknya yang aku tak suka. Sebiji macam Umno. Bila PR memerintah Selangor, Azmin nak jadi Menteri Besar. Tapi Kak Wan lebih suka pada Khalid. Dan bila Khalid jadi Menteri besar, Azmin mula tikam dari belakang. Dan orang yang menjalankan kerja buruk dia ialah Manickavasagam. Habis cerita dalam seluar kena bongkar. Mana Mike dapat maklumat itu?

Semasa retreat di Shah Alam, teruk Khalid kena belasah. Sehingga memaksa Khalid membuat kenyataan dia tak akan bertanding apa-apa jawatan dalam parti. Azmin takut, kalau Khalid popular, alamat dia teruk.

Satu lagi retreat dibuat di Port Dickson dengan belanja hampir 30 ribu. Sapa tanggung?

Retreat tersebut diatur untuk mengutuk Khalid. Teruk lagi Khalid kena belasah. Dan orang yang membelasah Khalid adalah mereka yang berdiri dibelakang Azmin menyatakan sokongan.

Sebelum kongres di Kota Bharu berjalan, sekali lagi Azmin mengatur strategi untuk membelasah Khalid. Bila tiba masa perbahasan, lepas sorang-sorang balun Khalid. Adakah ianya berlaku secara sepontan? tidak. Ianya dirancang disebuah hotel di Kota Bharu. Dan dalangnya ialah Azmin.

Selesai kongres di Kota Bharu, Anwar terpaksa mengalah kepada Azmin. Khalid terpaksa melantik orang-orang Azmin kedalam kerajaan Pakatan Rakyat Selangor. Khalid mengumumkan kerajaan Selangor akan membelanjakan 15 juta ringgit untuk melawan dakyah BN. Dan peruntukan tersebut disalurkan melalui PIKOM. Diuruskan oleh Pengurus Kempen Azmin, Zack Pahang. Apa yang telah dibuat dengan peruntukan 15 juta? Apakah yang telah dibuat oleh PIKOM? TV Selangor macam tu juga. Blog Penarik Beca lagi popular dari TV Selangor atau Selangorkini.

Team Azmin boleh bergerak kesana sini, boleh buat majlis berbuka puasa di hotel, boleh buat majlis rumah terbuka disetiap Cabang, sebab ada peruntukan. Dan semua Team Azmin dapat habuan dari 15 juta peruntukan Kerajaan Selangor.

Sebiji macam Umno.

Paling aku berbulu ialah masa PRK Hulu Selangor. Sepatutnya tempat tu dah boleh menang, tapi oleh kerana ada pemimpin yang mensabotaj, lingkup. Buat kerja susah payah, ada pulak orang yang lebih pentingkan kuasa dia dari kemenangan parti. Malas aku nak ulang lagi.

Dan yang paling aku meluat, bila Kamarul buat sidang media mengatakan 20 Ahli Parlimen menyokong Azmin. Kemudian Yaakop Sapari pulak buat sidang media, 13 ADUN menyokong Azmin. Sebiji macam apa yang Anwar buat masa dalam Umno.

Aku tolak umno bukan pasai nama dia Umno. Tapi pasai budayanya. Kalau budaya itu juga dibuat dalam PKR..mampuih pi la.

Dengan duit yang banyak, Azmin mampu mencaturkan pemilihan dan pencalonan. Sapa yang lawan Azmin, alamat out. Dan bila orang kata Azmin akan menang dalam Pemilihan ini, aku juga percaya. Sebab ramai orang dalam PKR ni dah pokai. Dapat dua tiga ringgit pun, jadi la.

Sekarang, masing-masing cakap tentang Team Player.

If you’re not in Azmin’s team, you’re not a team Player

Dari Blog UREKA

No comments:

Post a Comment

good