May 29, 2010

Ucapan Dasar Presiden PKR


Kongres Nasional PKR Keenam

40 puluh tahun berlalu; apa yang telah berlaku?

Peneroka Felda tidak lebih dari pekerja ladang yang makan gaji dengan Felda, sebuah syarikat korporat milik kerajaan. Pelbagai sekatan dikenakan, penuh dengan putar belit hingga peneroka Felda terpaksa ke mahkamah untuk mendapatkan hak mereka.

Harapkan pagar, pagar pula yang makan padi.
Harapkan anak, anak pula tak mengenang budi.

Felda hanyalah satu contoh kecil, banyak lagi contoh lain - seperti pengurusan harta Melayu yang terletak di bawah tanah rezab Melayu, tanah wakaf dan pengurusan institusi Melayu seperti Tabung Haji, Bank Islam dan lain-lain.

Saudara-saudari sekalian,

Justeru, demi membongkar pengkhianatan ini, dan menjelaskan bentuk-bentuk perubahan yang akan kita laksanakan, dalam usaha kita menyelamatkan orang Melayu, KEADILAN akan menubuhkan satu pasukan khas, yang akan mengkaji beberapa isu yang berkait rapat dengan orang Melayu dan Bumiputera – seperti isu Felda, isu menaiktaraf kemahiran kakitangan awam, isu pengurusan harta Islam dan lain-lain.

Pasukan khas ini terdiri dari pelbagai kaum kerana isu-isu bumiputera bukanlah isu eksklusif tetapi tanggungjawab itu akan dipikul, bersama oleh pimpinan pelbagai kaum– seperti mana isu yang rapat dengan kaum-kaum lain. Kita akan angkat isu bumiputera, Cina dan India terutama yang berpendapatan rendah dan miskin sebagai isu rakyat Malaysia, manakala hak masyarakat juga akan kita angkat sebagai isu rakyat Malaysia.

MEMBINA MASA DEPAN MALAYSIA YANG SEJAHTERA

Saudara-saudari yang dihormati,

Suasana global akan menjadi lebih tidak menentu. Dunia akan menyaksikan pengaruh Negara China dan kuasa-kuasa baru yang akan mengimbangi Amerika Syarikat dan blok Barat dari segi ekonomi, politik dan sosial.

Malaysia memerlukan sebuah kerajaan yang stabil dan terbuka untuk mencorak masa depan dalam konteks dunia yang berubah. Tanda aras ini perlu merujuk kepada kemampuan kerajaan menangani masalah, dalam konteks masyarakat Malaysia yang berbilang bangsa, agama dan latar belakang sosio-ekonomi.

Saudara dan saudari,

Akhir-akhir ini, gejala menghakis hak-hak negeri, di dalam Persekutuan Malaysia begitu membimbangkan. Semua negeri yang ditadbir Pakatan Rakyat menjadi mangsa penindasan ini. Negeri Kelantan dinafikan hak terhadap royalti minyak.

Terbaru adalah isu penyerahan dua jelapang minyak yang besar, di pesisir pantai Sabah dan Sarawak. Isu ini bukan sahaja pengkhianatan BN kepada rakyat Malaysia kerana dengan mudah ia menyerahkan harta rakyat kepada negara asing – tindak-tanduk itu juga melanggar batasan hubungan Negeri dan Persekutuan; serta membelakangkan Parlimen.

Setiap tindakan yang berkaitan dengan kedaulatan wilayah, perlu dirujuk kepada Parlimen. Memandangkan ia melibatkan kedaulatan wilayah Sabah dan Sarawak, maka wajib bagi kerajaan pusat, berbincang dan mengambil kira pandangan kerajaan negeri tersebut kerana ia adalah intipati utama dalam pembentukan Persekutuan Malaysia.

Apabila Singapura diminta keluar dari Malaysia, keputusan ini dirujuk, dibahas dan diputuskan oleh Parlimen. Apabila akta Pembangunan Petroleum digubal, hak menyerahkan hasil petroleum untuk dibangunkan oleh PETRONAS telah dibahas dan diputuskan oleh Dewan Undangan Negeri masing-masing.

Rakyat Sabah dan Sarawak tidak rela kerajaan Barisan Nasional merompak dan menyerahkan harta milik rakyat dengan sewenang-wenangnya kepada negara asing. Rakyat Sarawak telah menamatkan tempoh “deposit tetap” Barisan Nasional pada 16 Mei yang lalu di Sibu. Saya yakin Sarawak akan menghukum BN. Tahniah kita kepada DAP di atas kemenangan manis. Komitmen KEADILAN dan PAS dalam rangka PR teruji pada pilihanraya negeri akan datang, InsyaAllah.

Tuan-tuan dan puan-puan yang dihormati,

Di samping KEADILAN akan memastikan hak kerajaan negeri dipertahankan, kita mengulangi janji, akan menaikkan royalti minyak kepada 20% supaya pembangunan dapat dipercepatkan di negeri-negeri seperti Kelantan, Terengganu, Sabah dan Sarawak. Apatah lagi setelah melihat betapa dhaifnya penghuni orang-orang Dayak, Iban, rumah-rumah panjang dan Melayu-Melanau di desa pingitan di Sibu baru-baru ini.

Tuan-tuan dan puan-puan sekalian,

Di sudut diplomatik pula, rakyat kecewa dengan tindakan kerajaan Barisan Nasional membelanjakan wang rakyat sehingga RM77 juta kepada sebuah firma yang pernah ada kaitan dengan agensi perisikan Israel, semata-mata untuk membaiki imej Perdana Menteri. KEADILAN memandang serius perkara ini kerana isu APCO yang kita dedahkan di Parlimen, bukan sahana gagal dijawab oleh kerajaan malah Ketua Pembangkang pula yang mahu disingkir keluar Dewan.

Oleh itu Saudara-saudari sekalian,


No comments:

Post a Comment

good