May 29, 2010

Ucapan Dasar Presiden PKR


Kongres Nasional PKR Keenam




PENDIDIKAN DAN MASA DEPAN BANGSA

Hadirin yang dimuliakan sekalian,

Sistem pendidikan dalam negara perlu berani melaksanakan langkah drastik demi meletakkan mutu pendidikan negara ini setanding dengan negara serantau dan negara maju. Hasil kajian baru-baru ini, ranking Universiti Malaya yang suatu ketika dahulu menjadi kebanggaan negara, kini berkedudukan tercorot dalam Asia.

Sistem Pendidikan yang masih dikongkong dengan cengkaman dan campurtangan politik serta menghalang para pendidik professional menggunapakai kaedah yang lebih berkesan adalah antara sebab utama kemerosotan tersebut. Kalaupun kita beranggapan bahawa kedudukan ranking tidak begitu penting, kejayaan graduan kita memenuhi keperluan pasaran juga masih berkembang. Kita masih lagi berhadapan dengan masalah pengangguran siswazah yang runcing setiap tahun, majority dikalangan bumiputra dan India miskin.

Kita juga berdepan masalah sumber yang tidak mencukupi, kurangnya iltizam politik untuk melakukan reformasi pendidikan. Guru-guru kita, dibebankan dengan tugasan pejabat yang mengalih tumpuan mereka dari bilik darjah, sekolah-sekolah dibebankan dengan pelbagai inisiatif kerajaan yang mengurangkan masa mendidik anak-anak.

Di peringkat universiti, siswazah kita masih lagi dikongkong dengan AUKU. Pensyarah-pensyarah kita masih perlu ikut telunjuk selera politik semasa. Pelbagai sekatan dibuat yang membantutkan perkembangan minda siswazah kita.

Sesungguhnya, KEADILAN telah pun mengorak langkah menggubal satu Sistem Pendidikan Nasional Baru yang progresif dan berkualiti. Sistem ini mampu menjana sumber daya insane dengan berpaksikan system nilai bersama dan kepelbagaian tamadun manusia selaras dengan Perlembagaan.

Ini bermakna roh Falsafah Pendidikan Negara yang termaktub dalam Akta Pendidikan 1986 dikembalikan ke dalam sistem pendidikan negara dengan memperkukuhkan pendemokrasian pendidikan - pengagihan, peluang dan persamaan . Setiap warga negara diberi ruang untuk memilih aliran pembelajaran yang bermutu selaras dengan kepelbagaian potensi para pelajar.

GOLONGAN PEKERJA

Nasib rakyat terutama golongan pekerja berpendapatan rendah tidak mendapat pembelaan sewajarnya. Kadar kenaikan gaji dan pendapatan di Malaysia adalah lembap berbanding kenaikan harga, menyebabkan kuasa beli rakyat semakin berkurangan. Bagi rakyat yang memang sudah berpendapatan rendah, ini bermakna mereka menjadi bertambah miskin setiap tahun.

Justeru, komitmen kita untuk memperkenalkan gaji minima tetap kukuh atas dasar kepedulian kepada rakyat. Kita yakin dasar ini diperlukan untuk membela nasib pekerja yang sekian lama dilupakan kebajikan mereka terutama pekerja berpendapatan rendah.

PERKUATKAN PEMUDA, PERKASAKAN WANITA, MANTAPKAN JENTERA

Saudara-saudari yang dihormati,

Beberapa penekanan harus kita lakukan mulai sekarang.

Pertama, tumpuan kepada orang muda perlu ditingkatkan. Masa depan negara terletak di tangan mereka dan kuasa mereka tidak boleh diperlekehkan. Orang muda perlu didekati melalui program-program khusus, yang menarik minat dan cita rasa mereka.

Ini bermakna, generasi muda apabila meyakini sesuatu perjuangan, mereka sanggup turun beramai-ramai dan berada di barisan hadapan. Itulah pengajaran kita dari zaman reformasi 1998 sehinggalah kini – maka tugas dan tanggungjawab Angkatan Muda adalah sangat penting dan strategik.

Keduanya, kita perlu menghormati dan menggunakan kuasa wanita yang ada pada kita. Pengaruh wanita sangat tinggi bukan sahaja dari segi bilangan yang membentuk 50% rakyat Malaysia, tetapi kuasa ekonomi dan kuasa sosial yang ada pada mereka.

KEADILAN sememangnya mengiktiraf kedudukan wanita. Ini terbukti dengan pindaan perlembagaan ke arah memenuhi minimum 30% penyertaan wanita dalam kedudukan kepimpinan di semua peringkat. Sasaran itu adalah dalam konteks mendokong kesetaraan gender dan pemberdayaan wanita, di mana penetapan dasar dan strategi dilaksanakan bagi memperdalamkan lagi pengarusutamaan gender dalam struktur parti dan pentadbirannya (substantive gender equality).

Ketiga, jentera parti sehingga ke peringkat ranting perlu dikukuhkan bukan sahaja dari segi meramaikan petugas, tetapi mencernakan sistem pengurusan yang baik dan kod pentadbiran yang cekap. Demikian mandate kepada Setiausaha Agong untuk memperkemaskan jentera hingga ke akar umbi. Timbalan dan Naib-naib Presiden diamanah memperjelaskan dasar serta memantapkansaf kepimpinan dan latihan disemua peringkat. Pada masa yang sama, gerakkerja daftar pemilih baru dan jentera pilihanraya hendaklah diperhebatkan.

Insya Allah, sekiranya kita bersatu hati dan menumpukan perhatian kepada ketiga-tiga aspek ini kita mampu bersama rakan PAS dan DAP melangkah ke Putrajaya.

INTEGRITI DAN NILAI SEBAGAI BENTENG TERAKHIR

Saudara-saudari yang dihormati

Kita sudah sampai ke bahagian terakhir ucapan dan bahagian yang terpenting.

Alhamdulillah, kita telah saksikan ketegasan TG Nik Aziz di Kelantan. Turut ketetapan kerajaan negeri Pulau Pinang tidak mengizinkan premis perjudian lumba sukan. Ketua Menteri Lim Guan Eng membuat pengumuman tersebut sempena Hari Wesak semalam. Dasar yang sama akan diamalkan dinegeri PR.

Saudara-saudari yang dihormati,

Kita kesal dengan kerajaan BN yang tidak memartabatkan Mahkamah Syariah Persekutuan. Ini terbukti ketika Ketua Umum mengemukakan kes qazaf. Pendakwa Syariah diarah untuk tidak mengambil tindakan keputusan Mahkamah Syariah yang menggunakan helah teknikal jelas membuktikan Mahkamah Syariah juga tidak terlepas dari campurtangan apparatus politik negara.

Jika Kerajaan benar-benar mahu memartabatkan Islam, mulakanlah dengan memberi kebebasa kepada Mahkamah Syariah untuk mengadili kes-kes di dalam bidang kuasanya. Apabila kita cuba menjawab sumpah laknat itu melalui peruntukan undang-undang syariah, pimpinan UMNO menghalang.

Rakan – rakan seperjuangan,

Kita tidak pernah mengandaikan Wadah perjuangan reformasi – islah mas tat tum ini mudah.

Saudara saudari telah alaminya, penderaan, penjara, penghinaan. Dan UMNO masih meneruskan strategi rakus, ganas dan jahat. Mereka gunakan jentera, dana dan media. Berulangkali mereka mentalkan pimpinan dan parti kita. Kita akan dikasarkan tahun 1999; dilenyapkan 2008 dan kini juga hingga Selangor mahu dirampas dan ditumpaskan.

Alhamdulillah, setiap kali mereka mengherdik; kita muncul lebih kuat dan mantap – membujur lalu melintang patah!

Mutakhir ini muncul lagi kisah wakil rakyat dan pimpinan kecil melompat keluar – kononnya dengan pelbagai alas an murni. Sayurgia diingat, ada yang keluar duku melalak kuat kerana ukuran upah bergantung kepada kuat serangan. Namun, penyokong parti dan rakyat arif dengan gelagat pengkhianatan bermakan upah.

Penyakit ini berjangkit kepada wakil-wakil rakyat yang memenangi kerusi dari derita dan pengorbanan rakyat. Didesak, mereka didakwa rasuah – maka lari menyelamatkan diri. Ada yang pohon kontrak dari negeri; ada yang membuat tuntutan berlebihan. Manakala pimpinan parti bertegas, mereka lompat parti.

Kini pekung busuk terhidu; fakta akan didedah. Insyaallah kita akan mendedahkan keterangan harga upah Ahli Parlimen yang melompat – 2 juta ringgit dan kontrak.

Demikian telatah pengkhianat – bicara soal prinsip‟ tetapi isikan temolok sendiri. Jika demikian watak wakil rakyat, bukankah lebih baik mereka disingkir dan bersama dengan parti wang dan kontrak – UMNO = BN.

Apakah perkembangan tersebut mampu memantapkan Parti Keadilan Rakyat? Ya – kerana bukan saja parti diselamatkan dari anasir negative; tetapi ia adalah pengajaran buat kita. Ukuran pemilikan pimpinan harus lebih ketat; bakal calom harus mengikuti program terbiyah atau latihan. Apakah mampu dipertahankan tokoh lama yang kurang wibawa? Atau mestikah kita sekadar memilih baru yang telah kenal aspirasi perjuangan parti yang bersifat islahi – tajdidi; kearah reformasi dan pembaharuan.

Pimpinan wajar mendengar pandangan parti dan rakyat dan menilai dengan sabar. Wakil rakyat harus tingkatkan khidmat dan prestasi Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Kedah, Pulau Pinang dan Selangor perlu lebih berkhemat berkerja dalam pasukan - menumpu isu pembangunan dan pengagihan kekayaan kepada rakyat serta kepedulian terhadap permasalahan rakyat. Jesturu parti kita adalah anggota gabungan pakatan rakyat, ahli exco perlu berkhidmat kepada rakyat sambil mempertahan kedudukan Menteri Besar dan Ketua Menteri.

Utamanya di Selangor dimana kita terajui Tan Sri Khalid selaku MB memikul tanggungjawab besar. Beliau telah mempertahankan prinsip ketelusan dan pertanggungjawaban – mengikis amalan boros dan rasuah yang membudaya dalam UMNO. Keberanian kerajaan negeri Selangor memperkenal Selcat – mendedah seluruh amalan kepada rakyat merupakan pembaharuan membanggakan.

Kerajaan negeri Selagor bergegas tekun tapi dalam keadaan tertekan; dibayangi nafsu serakah pimpinan UMNO untuk sabotaj dan merampas negeri Selangor. Kita perlu sentiasa sedar agenda tersebut. Kendati begitu kita perlu mengambil tindakan segera memperkemas jentera negeri yang lembah terikat dengan budaya lama. Kita harus pacu pertumbuhan dengan lebih pantas; tidak bertolak ansur dengan kecuaian.

Sebaik ada permintaan pelabur atau peniaga, rugutan petani atau pekerja tindakan segera perlu diambil – melayani mereka iaitu Melayu,Bumiputra, Cina dan India. Kita perlu mampu memaparkan imej pentadbiran baru, lebih cekap, bertanggungjawab dan berkhidmat untuk rakyat.

Sebaik ada dakwaan rasuah atau penyelewengan proses siastan telus perlu disegerakan sesiapa jua tidak terlepas atau dilindungi. Kinerja kita adalah dalam satu pasukan Pakatan Rakyat. Peringatan kita bukan untuk memberi ruang untuk sesiapa untuk menganggap kekayaan atau kontrak negeri adalah milik mereka. Yang ditegaskan adalah keperluan bertindak bijak, memahami tuntutan dan aspirasi rakyat.

Dan dalam amalan demokrasi. Kekuatan akar umbi juga adalah penentu bagi mempertahan kuasa. Maka lingkaran dan jaringan parti disemua peringkat akan menjadi pengukur kejayaan pentadbiran negeri.

Hakikatnya, kepimpinan dalam tradisi Islam, merupakan suatu taklif (amanah dan tanggungjawab), bukannya tashrif (kemegahan dan kebesaran). Peter F. Drucker, menyatakan, “…the leader sees leadership as responsibility rather than as rank and privilege”.

Umar yang hairan melihat ibu itu, kemudiannya mengetuk pintu. Tanpa memperkenalkan diri, beliau bertanya, “kenapakah engkau tidak memberi makanan kepada anak-anakmu sedangkan mereka lapar?” Ibu itu menjawab, “Tuan, sebenarnya aku terpaksa berolok-olok memasak sesuatu untuk membuatkan mereka tertunggu-tunggu dan tertidur kerana penat menunggu. Aku hanya memasukkan beberapa ketul batu dalam periuk itu. Kemudian bertanya Umar, “tidakkah ada sesiapa yang datang membantu mu?” Maka berkata ibu tadi, “tidak ada, bahkan khalifah pun tidak ambil peduli!”. Pilu Umar mendengar kata-kata ibu tersebut, satu tamparan hebat kepada dirinya sebagai pemimpin.

Maka beliau bersama khadamnya ke perbendaharaan dan mengarahkan khadamnya mengeluarkan seguni gandum. Apabila Khadam ingin mengangkat guni tersebut Umar terus menghalangnya seraya berkata, “ini tanggungjawabku, amanahku, biarlah aku memikulnya”. Guni dipikul dan dibawa ke rumah ibu yang malang itu. Beliau meminta izin untuk masuk ke dapur, mengambil peniup dan dihidupkan api dan dimarakkan. Khadam yang memerhatikan berkata “aku lihat janggut beliau dipenuhi dengan debu dan habuk tempat memasak”. Kemudian dibakar gandum yang telah diuli menjadi roti. Apabila terkejut anak-anak dari tidur, makanlah mereka dengan girangnya. Berkatalah ibu tadi “Sungguh baik pekerti dan budi tuan, kalaulah khalifah seperti tuan!”. Bercucuran airmata Umar, suara ibu itu benar-benar menusuk kalbunya.

Demikian sifat seorang pemimpin unggul,mampu memadukan secara harmonis di antara sikap pengabdiannya kepada Tuhan dengan idealism perjuangannya serta keprihatinan kepada insan seluruhnya. Justeru, seorang pemimpin hendaklah sentiasa bermujahadah, mengekang keserakahan nafsu dan konsisten dengan amalan-amalan yang dapat meningkatkan ketahanan rohaniah dalam menghadapi pelbagai cabaran mendatang. Inilah yang dimaksudkan sebagai moral integrity atau kewibawaan moral. Tanpa kekuatan ini, seorang pemimpin akan terjebak dengan pelbagai gejala rasuah, keangkuhan diri, penyalahgunaan kuasa, nepotisme hatta perjuangan.

Saudara-saudari sekalian,

Dalam masa yang sama perkukuhkanlah institusi kekeluargaan. Perhubungan yang berpegang pada tiang agama dan didasari dengan nilai-nilai murni; kasih sayang dan belas kasihan akan mampu mewujudkan masyarakat sihat dan bermaruah. Visi keadilan dalam erti kata kebebasan, hak asasi manusia, kesamarataan gender hatta demokrasi sekalipun, hanya akan memberi makna jika ia dilaksanakan menerusi nilai-nilai tersebut.

PENUTUP

Saudara-saudari yang dihormati,

Kita berada di persimpangan yang memerlukan kita mengimbau banyak pengajaran. Sejak bermulanya detik pengiktirafan defining moment, bilamana benih zaman tersemai hinggalah ke hari ini, pukulan gendang perang menyelamatkan Malaysia .

Akhir kata, tahniah dan terima kasih kepada Setiausaha Agong dan Sekretariat kerana berjaya menganjurkan kongres pada kali ini dengan baiknya. Terima kasih kepada MPN Kelantan serta Kerajaan Negeri Kelantan yang sudi menerima kedatangan kita.

Terima kasih daun keladi,
Kalau boleh, kami nak datang lagi.

Kepada saudara-saudari, saya ucapkan selamat bersidang semoga ucapan dasar ini dapat dibahas secara intelektual dan matang bagi mencapai satu kesepakatan mantap.

Sekian, wassalamualaikum wbth.

Datin Sri Dr. Wan Azizah Wan Ismail,

Presiden PKR



No comments:

Post a Comment

good