Mar 26, 2009

26 March 2009

Selcat: PNSB hadiah jaket RM3,600 pada Khir dan bag tangan RM23 ribu kepada Zahrah



SHAH ALAM : Jawatan Menteri Besar Selangor semasa dalam kerajaan Barisan Nasional soalah-olah menghadiri majlis dan memenangi cabutan bertuah tempat pertama pada hampir setiap hari.

Mana tidakanya bila mantan Menteri Besar itu sentiasa mendapat cabutan nombor bertuah istimewa dan menang hadia mewah yang mahal-mahal belaka.
Antaranya seperti jaket Summer Man yang berharga RM3,600, jam tangan Patek Philip RM156 ribu, percutian mewah dan segala macam cenderahati yang nilainya cukup atau bersamaan dengan pendapatan mewah sesebuah keluarga enam anak berbelanja selama setahun!

Pengerusi Jawatankuasa Pilihan Khas mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan (Selcat), Teng Chang Khim telah melabelkan Permodalan Negeri Selangor Berhad (PNSB) umpama ‘juruwang’ kepada Badan Amal Kebajikan Isteri-isteri Wakil Rakyat Selangor (Balkis).

Dalam siasatan Selcat, Ketua Eksekutif PNSB, Khairiyah Abu Hassan mengaku bahawa Khir Toyo sentiasa menerima hadiah mahal daripada PNSB ketika beliau memegang jawatan sebagai Menteri Besar Selangor.

Pada sesi petang pendengaran awam terbuka petang semalam, Khairiyah berkata PNSB telah menaja cenderahati berjumlah RM4,200 kepada Balkis termasuklah hadiah jaket Summer Man bernilai RM3,600, bayaran keraian sambutan Tahun Baru Cina pada tahun 2004 dan pembelian cokelat sebagai cenderahati berharga RM25,000.

Beliau juga bersetuju bahawa PNSB menghadiahkan sebuah beg tangan bernilai RM23 ribu kepada Zaharah manakala Khir Toyo diberi jam tangan bernilai RM159 ribu.

Menurutnya, jaket itu dihadiahkan oleh badan itu dengan menggunakan dana sumbangan PNSB.

Khairiyah juga mendedahkan PNSB membayar dua tiket kapal terbang kelas bisnes bernilai RM14 ribu untuk membolehkan beliau mengiringi isteri Khir Toyo, Zaharah Kechik melawat anaknya yang sedang menuntut di Melbourne.

Perbadanan itu juga bertindak sebagai “juruwang” kepada Balkis dengan menganjurkan majlis makan malam, minum petang, melancong ke luar negara dan serta mengadakan kegiatan sukan.

Balkis turut menggunakan dana PNSB sebanyak RM121 ribu bagi membeli kain batik untuk orang kenamaan wakil rakyat dan isteri mereka.

Antara yang dibangkitkan oleh Teng ialah arahan Khir Toyo untuk membeli cederahati bernilai RM45 ribu bagi isteri Perdana Menteri Jean Abdullah dan Najib Razak serta isteri beliau Rosmah Mansur pada tahun 2007.

Ahli panel Selcat, Saari Sungib membandingkan perbelanjaan itu dengan langkah PNSB berbelanja hanya RM4 ribu membeli kain batik dan kain pelikat untuk golongan miskin dan ibu tunggal pada tahun sama.

“Adakah ini memenuhi tanggungjawab sosial bagi sebuah badan korporat yang mempunyai modal pusingan 25 juta ringgit setahun?, tanya Saari.

Seorang lagi ahli panel, Azmin Ali, berkata Balkis membuat pelbagai lawatan teknikal yang membabitkan kos 1.2 juta ringgit tetapi tiada laporan mengenai hasil lawatan itu.

Ini termasuk lawatan ke Komboja pada 2002, Indonesia pada 2004, Hong Kong dan Tokyo pada 2006 dan Melbourne, Australia pada 2007.

Hanya secebis daripada dana RM1juta yang disalurkan oleh PNSB kepada Balkis setiap tahun diguna untuk membantu golongan kurang berupaya seperti anak yatim, fakir dan ibu tunggal.

“Keputusan menghadiahkam jam ini dibuat oleh pengurusan tanpa pengetahuan lembaga pengarah,” kata Khairiyah. “Ia diberi sebagai menghargai khidmat bakti Pengerusi.” tambah beliau.

Khairiyah akan menyambung semula sesi keterangannya pagi esok. (SK)


Is UMNO power crazy?

Human Rights : UMNO gila kuasa (1 of 5)



Human Rights : UMNO gila kuasa (2 of 5), (3 of 5, (4 of 5)

Is UMNO power crazy? - blog Lim Kit Siang



Penyokong 'Berani Berubah' & 'Setiakawan' nak bertumbuk!



Angry supporters of rival candidates hurl abuses at each other and almost traded blows outside the hall where Khairy Jamaluddin was delivering his victory speech. Police acted fast to break up the group to prevent violence (The Sun).



Khairy menyindir Mukhriz dan Khir!



KUALA LUMPUR: Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin, malam ini mengajak semua ahli pergerakan itu bersama beliau untuk meneruskan perjuangan untuk bangsa, agama dan negara.

Berucap menggulung Persidangan Pemuda Umno selepas diumumkan pemenang, Khairy berkata semua ahli pergerakan itu perlu bersama menghadapi cabaran getir pada waktu ini.

"Oleh itu saya merayu, kepada 'Pemuda Berani', berdirilah bersama saya, apabila kita masuk ke kubu dan berdepan dengan pembangkang di Parlimen, pilihan raya dan di mana saja, 'Pemuda Berani' perlu berada bersama saya.

"Kepada 'Berani Berubah', apabila kita memikul amanah seperti yang diletakkan di bahu kita seperti mana yang dituntut Timbalan Presiden semalam...tuan-tuan mesti bersama saya untuk mengubah Umno.

"Saya merayu kepada semua 700,000 ahli Pemuda termasuk pemimpin di dewan ini, marilah bersama-sama atas semangat 'Setiakawan' kita mara untuk bangsa, agama dan negara," katanya merujuk tema kempen yang masing-masing dibawa beliau serta dua lagi pencabarnya, Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo dan Datuk Mukhriz Mahathir.

bermulanya era kegelapan pemuda dan umno!



Hishamuddin Cium Keris Lalu Bertempik Tapi Longlai



Pemuda UMNO semakin kalut.

Sewaktu majlis perasmian Pemuda, ketuanya Datuk Seri Hishammuddin Hussein yang masih meneruskan tradisi mengarak dan mencium keris tiba-tiba menggunakan platform Perhimpunan untuk menempelak projek peralihan kerajaan persekutuan "16 September" yang diusahakan oleh penasihat PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim yang disifatkannya "petualang yang cuba mengajar anak ketam berjalan betul".

"Ada petualang yang secara sumbang mengisytiharkan bahawa akan berlaku pertukaran kerajaan pada 16 September 2008. Lalu disemai benih keraguan di kalangan rakyat hingga menjejaskan keyakinan dunia," katanya.

"Maha Kuasa Tuhan yang menentukan, realiti yang terjadi adalah di sebaliknya; apabila peralihan kuasa telah berlaku di negeri Perak," katanya lagi.

Oh.. Hishamuddin, perencanaan Ilahi tiada siapa yang tahu. Anda mungkin telah merasakan anda dan UMNO telah menang di dalam isu rampasan kuasa di Perak.

Sama seperti seorang pencuri yang bersyukur kerana telah dapat melaksana misinya untuk mencuri... betulkah sikap anda itu?

Isu peralihan kuasa belum sampai masanya untuk anda sambut dengan sorak sorai kerana ianya bukan sahaja kini berada di dalam gelanggang mahkamah, namun ia akan berad di gelanggang rakyat pada 7 haribulan nanti dimana PRK Bukit Gantang adalah referendum terhadap rampasan kuasa itu.

Esok lusa keris yang anda cium itu mana tahu akan terhunus di dada sensiri!



25 March 2009

Pertemuan Lapan Biji Mata Di Kota Bharu - MSO

KETIKA para pemimpin Umno sedang menumpukan perhatian ke Dewan Merdeka PWTC, empat pemimpin tertinggi parti pembangkang negara ini bertemu secara eksklusif di Kota Bharu Kelantan.

Pertemuan yang berlangsung dari jam 8:30 pagi hingga 11:00 pagi itu dikatakan penting bagi membincang satu idea berhubung perkembangan politik semasa. Pertemuan itu juga diasakan dalam keadaan tergesa-gesa.

Tidak ada kenyataan akhbar dikeluarkan selepas pertemuan berkenaan. Media massa juga tidak dimaklumkan pertemuan berkenaan.

Sementara itu blog ini difahamkan pertemuan selama kira-kira 2 jam itu dalam semangat kekeluargaan dan ukhwah. Disebabkan sumber meminta agar butiran itu disembunyikan menyebabkan blog ini tidak bercadang untuk mendedahkannya sebelum tiba masanya. - link



Pakatan Rakyat serah memorandum bantah gantung Harakah dan Suara Keadilan



Mahfuz Omar: Pakatan Rakyat hari ini menyerahkan memorandum bantahan kepada Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) berhubung penggantungan permit Harakah dan Suara Keadilan.

"Sudah tiba masanya kuasa memberi dan menarik permit sesebuah penerbitan bercetak diserahkan kepada mahkamah bukan kepada menteri.

"Jika kuasa masih berada di tangan menteri, apa yang berlaku hari ini akan berulang lagi di mana tindakan menggantung permit Harakah dan Suara Keadilan yang jelas bermotif politik,"

Saya juga menegaskan Malaysia perlu mencontohi negara-negara maju yang lain di mana sesiapa saja atau mana-mana pertubuhan boleh menerbitkan akhbar dengan syarat perlu sanggup menghadapi risiko diheret ke mahkamah.

Jika situasi itu dibenarkan di negara ini perkembangan informasi dan sebahagian dari kedaulatan demokrasi dapat ditegakkan.

Harakahdaily : Pakatan Rakyat serah memorandum bantah gantung Harakah dan Suara Keadilan



Nizar, calon yang ditunggu tunggu






PR yakin 3 sebab akhbar rasmi digantung



Image

No comments:

Post a Comment

good