Apr 28, 2010

Hulu Selangor: Najib langgar akta pilihanraya bila tabur "gula-gula"

Walaupun Perdana Menteri Najib Tun Razak memenangi pertempuran di Hulu Selangor tetapi beliau pastinya telah mengorak langkah
ke belakang dalam usaha mempertahankan Putrajaya dari asakan berterusan Pakatan Rakyat (PR).

Kejadian rasuah tidak dapat dikawal pada pilihan raya kecil (PRK) Parlimen di kawasan itu terutama beberapa hari sebelum tiba hari mengundi pada 25 April, hingga menyebabkan pencabulan sistem demokrasi apabila ia berlaku secara keterlaluan.

Untuk memikat undi, Najib dan rakan-rakannya telah menabur wang tunai dan membuat berbagai janji (kebanyakannya mengandungi syarat, hanya sekiranya BN menang).

Wang tunai ini melibatkan beratus juta ringgit dan janji-janji dibuat ketika tempuh kempen yang suntuk masanya.

Ini termasuk pembinaan sebuah universiti dan beberapa buah sekolah, susur jalan lebuhraya dan prasarana yang lain, beberapa kos perumahan rendah, meningkatkan taraf masjid dan rumah ibadat, pemberian geran kepada persatuan penduduk setempat, wang tunai kepada individu dan sebagainya.

"Gula-gula" pilihan raya terlalu banyak dan begitu besar jumlahnya hingga membuat saya merasa sangsi sama ada Najib dan timbalannya Muhyiddin Yassin dapat mengingati bilangan dan jumlah kos yang terlibat.

Salah satu majlis yang sangat ketara dan memberi kesan terhadap keputusan PRK ini ialah ketika Najib menghulurkan wang tunai sebanyak RM5 juta kepada 100 peneroka Felda dan dicanangkan secara meluas dua hari sebelum pilihan raya.Golongan peneroka ini adalah di antara mangsa satu projek yang gagal yang diusahakan oleh syarikat pemaju 15 tahun lalu.

Walaupun mereka berbelanja besar dalam bentuk rasuah pilihan raya, tetapi ironinya ialah, Najib membuat rayuan di saat-saat akhir kepada para pengundi melalui surat terbuka yang mengandungi tandatangannya.

Beliau meminta para pengundi memberi beliau peluang sekali lagi untuk melakukan "perubahan" dalam pentadbirannya bagi membetulkan kesalahan BN pada masa lampau.

"Matlamat menghalalkan cara"

Tetapi adakah Najib sedar bahawa "gula-gula" yang ditaburkannya merupakan satu kesalahan yang serius di bawah Seksyen 10, Akta Kesalahan Pilihanraya 1954?

Dengan menabur berbagai bentuk rasuah hingga ke tahap yang melampaui batas dalam usahanya untuk membawa agenda "perubahan", Najib sebenarnya telah memberitahu dunia:

"Inilah apa yang saya maksudkan dengan "perubahan" – Saya tidak akan teragak-agak untuk meningkatkan gejala rasuah dan pedulikan tentang undang-undang, jika kepentingan politik mendesak saya berbuat demikian."

Mengimbau pemerintahan Najib sejak mengambil alih negara secara efektik pada awal tahun 2009, jelas falsafah "matlamat menghalalkan cara" ini dapat dilihat pada PRK Hulu Selangor.

Maka tidak hairanlah apabila kita dapat menyaksikan berlakunya berbagai skandal dek kerana kuasa pemerintah yang sanggup mencemar dan mencabul Perlembagaan dan peraturan undang-undang.

Skandal lain termasuk rampasan kuasa di Perak dengan cara mencabul Perlembagaan dan pendakwaan berterusan terhadap Anwar Ibrahim menerusi perbicaraan sodomi kedua yang mendapat kutukan di seluruh dunia.

Skandal lain ialah percubaan untuk melindungi petualang-petualang sebenar dalam perbicaraan seperti lakunan mengenai pembunuhan kejam wanita Mongolia, Altantuya Shariibuu.

Juga mengenai kematian tragik Teoh Beng Hock ketika di bawah tahanan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia serta inkues yang menimbulkan keraguan.

Sejurus selepas pilihan raya yang kotor ini, Najib dan konco-konconya seperti yang telah diduga menyifatkan kemenangan ini sebagai perakuan dan penerimaan terhadap dasar-dasar baru yang diperkenalkannya dan peralihan sokongan terhadap BN.

Bagaimanapun, apabila kita membuang lapisan yang menutupi kejayaan ini, kita akan dapati keadaan sebaliknya berlaku.

Malahan, dalam membuat kajian semula ke atas keputusan pilihan raya ini (ramai yang ingin menyebut sebagai "pilihan raya yang dibeli" (buy election) mendedahkan trend dan phenomena yang seharusnya menyebabkan BN bimbang, tersangat bimbang.

Hulu Selangor seperti Ijok akan kembali kepada PR

Pertama, dengan kejayaan memperolehi 1,700 undi tidak semestinya sokongan telah meningkat. Sebaliknya, ia mungkin bermakna pengurangan dari segi jumlah sokongan.

Realiti ini dapat dilihat jika kita pertimbangan ketika pilihan raya umum (PRU) Mac 2008, BN memperolehi majoriti terkumpul sebanyak 6,300 undi dari ketiga-ketiga kawasan Dewan Undangan Negeri di bawah parlimen Hulu Selangor.

Jika Umno hanya mendapat majoriti kecil (24,997 berbanding 23,272) selepas menyalahguna sepenuhnya dana awam dan institusi -institusi yang diperalatkan maka perkara ini sukar berulang pada PRU akan datang. Pada ketika itu nanti, Hulu Selangor akan jatuh kembali kepada PR, sama seperti Ijok baru-baru ini.

Kedua, berdasarkan respon dari para pengundi ketika kempen PRK lalu, propaganda ‘1Malaysia’ Najib gagal meresap di hati nurani penyokong akar umbi. Keadaan ini dapat dilihat daripada kempen terakhir oleh Najib dan timbalannya Muhyiddin Yassin.

Apabila BN berkempen, dianggarkan 3,000 hadir, kebanyakannya orang-orang Melayu dan segelintir dari masyarakat India tetapi apabila PR berkempen, lebih 15,000 penyokong PR hadir hingga menzahirkan perpaduan tiga kaum, Melayu, Cina dan India.

Ini memberi gambaran jelas bahawa parti-parti gabungan yang berjaya menonjolkan konsep ‘1Malaysia’ sebenarnya ialah PR, bukan BN.

Ketiga, sokongan Cina terhadap BN semakin merosot hingga menyebabkan golongan minoriti bertambah kecil (kurang dari satu pertiga) meskipun banyak "umpan" yang digantong didepan mereka – terutama janji Najib untuk memberi geran RM3 juta kepada sebuah sekolah Cina sehari selepas hari mengundi, dengan syarat BN menang.

Ini menunjukkan bahawa para pengundi Cina telah mencapai kematangan berpolitik sehingga ke peringkat mereka tidak hairan lagi dengan sogokan wang oleh BN. Mereka tidak akan bertolak ansur selagi BN tidak mahu melakukan perubahan yang sebenar.

Oleh sebab Umno tidak mampu untuk melaksanakan perubahan, ini bermakna jangka hayat parti perkauman Cina, MCA akan berakhir dan ini termasuk, Gerakan.

Dengan parti perkauman, MIC juga kehilangan penyokong masyarakat India, pemulauan terhadap Umno di Semenanjung Malaysia menjadi lengkap, memandangkan hanya tiga parti ini sahaja yang menjadi rakan komponennya di Semenanjung.

Memandangkan mereka merupakan penyokong kuat Umno dalam pilihan raya-pilihan raya yang lalu, sokongan yang semakin malap dewasa ini bermakna pengaruh parti-parti sayap Umno ini menjadi terbantut.

Sehingga ini, kuasa Umno bergantong kepada hubungannya dengan parti komponen BN di Sabah dan Sarawak yang dilihat mempunyai masalah dengan Umno yang menguasai kerajaan persekutuan.

Terkenal dengan semangat kedaerahan mereka dan atas kesedaran bahawa mereka merupakan kuasa penentu dalam sunami politik ketika pilihan raya umum 2008, Sabah dan Sarawak kini merasa marah.

Mereka turut merasa kecewa terhadap eksploitasi dan layanan yang tidak adil terhadap hak-hak autonomi mereka di bawah Umno yang autokratik yang menguasai kepimpinan BN.

Memandangkan keadaan Umno yang lumpuh di Semenanjung dan pengaruh PR semakin meningkat maka rakyat di kedua-dua buah negeri itu boleh mendapat faedah yang terbaik hasil dari rundingan politik.

Dengan PR bersedia untuk melaksanakan keadilan dan mengembalikan hak autonomi, mereka boleh mencapai yang terbaik sejak pembentukan negara Malaysia lima dekad yang lampau.

Rakyat Sabah dan Sarawak rata-rata tidak sangat dengan semangat perkauman berbanding di Semenanjung dan malahan mereka merasa meluat dengan amalan politik perkauman Umno.

Oleh yang demikian, setakat mana lagi Umno yang berdasarkan kaum boleh bertahan dari cabaran PR untuk mendapatkan pengaruh di kedua-dua negeri ini dan juga meliputi kuasa politik di seluruh negara?

Keputusan PRK Hulu Selangor telah memberi isyarat kepada kita, tetapi tidak begitu baik buat Umno.

No comments:

Post a Comment

good